Openruimte subsidie
Wat gebeurt er met de Vlaamse middelen voor open ruimte in Keerbergen?
Sinds 2021 ontvangt de gemeente Keerbergen elk jaar een Vlaamse dotatie voor open ruimte. Die middelen zijn bedoeld om lokale besturen te ondersteunen bij het behoud en de versterking van open ruimte – bijvoorbeeld via groenprojecten, natuurherstel of het tegengaan van verharding.
Tussen 2021 en 2024 kreeg Keerbergen in totaal €431.227 toegewezen:
- 2021: €58.464
- 2022: €90.389
- 2023: €123.546
- 2024: €158.828
Voor 2025 is er nog eens €163.448 voorzien.
Tijdens de gemeenteraad stelde Groen hierover enkele mondelinge vragen:
- Kan de gemeente bevestigen dat deze bedragen effectief ontvangen zijn?
- Hoeveel van deze middelen zijn tot nu toe besteed?
- En vooral: aan welke concrete projecten of maatregelen zijn ze toegewezen?
De meerderheid bevestigde dat Keerbergen deze bedragen inderdaad heeft ontvangen. Maar volgens het bestuur zijn de middelen niet noodzakelijk bedoeld voor projecten rond open ruimte. Ze beschouwen dit fonds eerder als een correctie op het Gemeentefonds, waarbij kleinere gemeenten gecompenseerd worden ten opzichte van grotere steden.
Met andere woorden: hoewel het officieel gaat om een openruimtefonds, worden de middelen in Keerbergen momenteel niet ingezet voor natuur, vergroening of ontharding.
Groen Keerbergen vindt dat jammer. Deze Vlaamse steun biedt net de kans om onze gemeente groener, klimaatbestendiger en aangenamer te maken.
Veilig fietsen en wandelen in Keerbergen woorden én daden nodig
In het participatietraject Samen naar 2031 gaven heel wat inwoners opnieuw hetzelfde signaal: veilige fiets- en voetpaden staan bovenaan hun prioriteitenlijst. Dat verbaast ons bij Groen Keerbergen niet — we horen die bezorgdheid al jaren, en hebben er in de gemeenteraad meermaals vragen en voorstellen over ingediend.
Een concreet voorbeeld was de Dijlestraat, bij de aanleg van de fietsersbrug. Toen vroegen we om een fietsvriendelijke inrichting, maar het bestuur verwees toen naar een voorwaarde van minstens 500 fietsbewegingen per dag. Intussen krijgen we regelmatig te horen dat de Dijlestraat niet langer veilig aanvoelt — noch voor fietsers, noch voor wandelaars.
We weten dat het budget voor nieuwe fietspaden beperkt is, maar veiligere infrastructuur hoeft niet altijd duur te zijn. Soms volstaan kleine ingrepen om een groot verschil te maken. Wat daarbij essentieel is: weten waar de meeste fiets- en wandelbewegingen plaatsvinden, zodat maatregelen maximale impact hebben.
Daarom stelden we in de gemeenteraad deze vragen aan het college:
- Op basis van welke criteria zullen jullie bepalen welke fietspaden prioritair worden aangepakt?
- Hoe beslissen jullie welke straten fietsvriendelijker moeten worden ingericht?
- Zullen jullie systematisch fiets- en wandelbewegingen meten om objectief te bepalen waar de nood het grootst is?
Het antwoord van het college was positief, maar voorlopig nog algemeen. Ze erkennen de nood aan veilige routes en kondigden aan dat in de nieuwe meerjarenplanning (die in december wordt voorgesteld) veel budget voorzien wordt voor nieuwe fietsinfrastructuur en onderhoud. Bovendien wordt momenteel gewerkt aan een nieuw mobiliteitsplan, opgesteld door een extern bureau, dat moet helpen om met beperkte middelen de meest prioritaire locaties aan te pakken.
Groen Keerbergen blijft dit nauw opvolgen. Wij willen dat de plannen ook leiden tot concrete en voelbare verbeteringen op het terrein — zodat elke inwoner zich veilig te voet of met de fiets kan verplaatsen, vandaag én richting 2031.